Dnes je pondelok, 24.január 2022, meniny má: Timotej
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

Čas pre seba je zázrak, ktorý treba vedieť využiť

máj 17, 2020 - 14:00
Tak to prišlo. Zložila som sa. Vrieskajúc na manžela aj deti som pochopila, že je čas dať si pauzu. Od rodiny. Aj od celého kolotoča okolo nej, najmä teraz v čase korony. Tým, že je doba aká je, ja som nemala ísť kam. Tak to vyriešil muž. Zbalil deti a odišli. Pôvodne na noc, ostali nakoniec tri. Nebolo mi smutno. Bola som po šiestich rokoch konečne sama. Čo však s tým, ha?
Foto: 

Pripomína vám toto rozprávanie niekoho? Ak áno a možno ste tým niekým vy, kričím hurá. Možno ste práve na ceste k lepším časom. „Môj čas“ nie je sebectvo. „Môj čas“ je potreba. Ak by sme si ho ordinovali pravidelne, možno by to ušetrilo nejednu hádku a krik.

Čo nie

Ide o váš čas, takže si do toho nenechajte kecať. Ak ho chcete preležať v pyžame na gauči, nech sa páči. Nie je však celkom na škodu zapojiť aj trochu organizácie a plánovania. Je pár vecí, ktorým je dobré sa vyhnúť, inak môžete po svojom čase osamote byť na tom ešte horšie ako pred ním. Čo vám môže uškodiť?

Celodenné prilepenie sa na obrazovky- áno, je určite lákavé sledovať čo robí britská kráľovská rodina alebo Rytmus, ale čo z toho reálne budete mať vy? Zabitý čas a mozog osvietený akurát tak modrým svetlom displeja. Skúste v tento vzácny moment obrazovky vypnúť. Kašlite na ne, na online nákupy, facebooky či instagramy. Vlastne kopnite celý internet pod koberec a siahnite radšej po čomsi skutočnom, knihe či papieri. Tvorte, tancujte, počúvajte dobrú hudbu...ale o tom viac neskôr. Ideálne, ak si na obrazovkové radovánky vyhradíte presný čas a to čo vo vami zvolenom limite online nestihnete, to sa proste neudeje. Aj tak to nie je reálny svet.

Celodenné upratovanie- jasné, poznáme to každá. Ten šuflík za chladničkou, kde nikto roky nebol, treba tiež občas upratať. Prosím vás, ale nerobte to teraz. To čo vás čakalo mesiace či roky, počká vás aj ďalšie. Teraz sa sústreďte na všetko príjemné. Ok, ak vás niečo skutočne omína, pustite sa do toho, ale len pod podmienkou, že je dokončenie projektu uskutočniteľné počas obdobia, čo budete sama a že tento upratovací projekt nezaberie celý víkend. Pozor, nevravím tu však o upratovaní tela a ducha, ak ide o to, kľudne mu venujte celý svoj čas.

Celodenné telefonáty a návštevy- opäť prízvukujem, je to váš čas. Takže ak sa vám žiada socializácia s niekým iným ako s deťmi a mužom, smelo, dajte si však pozor, aby ste svoje voľno nepremrhali riešením problémov niekoho iného. Teraz ide skutočne o vás a súvislé venovanie sa len sebe bude mať neskôr, keď sa tí „vaši“ vrátia blahodarné účinky.

Zlá strava a veľa alkoholu- z filmov poznáme notoricky známy obraz toho ako žena vyjedá chladničku či si veľkou lyžicou naberá kopce zmrzliny, ktorými zaháňa svoj obrovský žiaľ. Tiež vidíme Bridget Jonesovú ako si podgurážená spieva sama doma a nakoniec oblečená, aj  v topánkach, zaspí na gauči . Milé, vtipné, ale nie. Skúste staviť na zdravé jedlo a maximálne pohárik dobrého vínka či piva. Intoxikácia alkoholom či cukrom neprospeje vašim myšlienkovým pochodom, dokonca hrozí, že sa začnete opúšťať. A to nakoniec v realite nie je ani milé, ani vtipné.

Čo áno

Možností je veľa. Až príliš. A práve to môže byť kameňom úrazu. Ako si s tým poradiť  tak, aby sme z voľna vyťažili maximum?

Plán- tak ako majú deti v škole rozvrh, skúste si aj vy váš voľný čas, deň či dni rozplánovať. Dá vám to neuveriteľný pocit radosti a zadosťučinenia, keď si budete môcť postupne odškrtnúť, čo všetko ste pre seba spravili. Váš plán môže zahŕňať čokoľvek, čo vás poteší. Čítanie kníh, práca, maľovanie, záhradníčenie, skúšanie nových receptov, cvičenie, bylinkový kúpeľ, meditácia...pokračovať by sa dalo donekonečna. Vďaka plánu a jasnej definícii toho, čo chcete vašim časom dosiahnuť, sa vyvarujete zabíjaniu svojich vzácnych momentov činnosťami, z ktorých žiadny osoh mať nebudete.

Cvičenie- kedy ste mali pri deťoch čas dobre si zacvičiť? Vtipná otázka, však? Ale vám sa vlastne ani nechce a ten gauč je taký pohodlný, alebo sa mýlim? Fyzickou aktivitou rozprúdite krv a vyčistíte hlavu. Ak sa vám podarí zrealizovať ju aj na čerstvom vzduchu, máte hneď zabité dve muchy jednou ranou.

Prechádzka alebo meditácia- skúste sa v rámci vášho času stíšiť a zahĺbiť do seba. Možno prekvapíte samé seba, čo všetko z tých hlbín vyjde. Ak nie ste statický typ a meditácia vás skôr znervózňuje, stavte na prechádzku. Účinok bude podobný. Meditáciu tiež vymeňte za prechádzku, ak ste v stave depresie či hlbokého smútku, nakoľko meditácia pocity znásobuje a je lepšie púšťať sa do nej, ak to čo nás trápi neovplyvňuje náš celkový pocit šťastia.

Záverečný ceremoniál- predtým ako sa váš život opäť vráti do starých koľají, skúste si na chvíľu so šálkou kávy sadnúť a rozjímať o tom ako vám bolo a čo ste si z tohto času odniesli. Ak máte poruke denník, neváhajte ho využiť a svoje pocity si zapísať. Takáto záverečná reflexia vám pomôže premyslieť si ďalšie kroky, prípadne rozplánovať, čo ďalšie by ste chceli pre seba spraviť, ak sa vám takáto skvelá šanca zopakuje.

Na záver možno stačí len zopakovať to, čo už bolo povedané. Čas pre seba nie je sebectvo, je to nutnosť. A ak sa naučíte vedome si ho dopriať, poďakuje vám vaša duša aj celá vaša rodina.

- - Inzercia - -