Dnes je sobota, 27.november 2021, meniny má: Milan
Čas čítania
4 minutes
Zatiaľ prečítané

„Po každom páde sa treba postaviť a začať na sebe o to viac makať,“ tvrdí maliar Peter Cvik

november 11, 2019 - 18:00
Maľba už nie je len o umelcovej predstave namaľovanej na rovnom plátne, či dreve. Dnes sa už maľuje na rôznorodé povrchy a búrajú sa všetky zaužívané zvyklosti. Svoje o tom vie aj slovenský maliar Peter Cvik, ktorý rád vyhľadáva nové výzvy v jeho tvorbe.
Foto: 

Práve takou výzvou sa mu stala multižánrová spolupráca so spoločnosťou Philip Morris Slovakia a jej novinkou IQOS 3 DUO, ktorá je vystavaná na príbehu so syntetickým spojením vizuálov a „Simply Amazing“ momentov.

Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu s Philip Morris?

Ak si ma niekto vyberie pre to, čo robím je to obrovský benefit. Okrem iného sa s bezdymovým výrobkom Philip Morris stretávam dennodenne, páči sa mi na nich progresívny prístup a technológia, ktorá ide dopredu. Spojenie najlepších s najlepšími... Multižánrová spolupráca pre Philip Morris Slovakia  je vystavaná na príbehu so syntetickým spojením vizuálov a „Simply Amazing“ momentov.  Pri tvorbe ma inšpirovala bezdymová vízia Philip Morris, oceňujem to, že keď už dospelý fajčiar nedokáže prestať s fajčením, je tu pre neho lepšia alternatíva ako klasické cigarety. Oceňujem progresívny prístup a inovatívnu technológiu zahrievania tabaku. Jedinečnou spoluprácou je pre mňa aj môj obraz „oživený“ prostredníctvom rozšírenej reality ARnie, ktorý sa symbolicky spája s benefitmi bezdymovej spoločnosti.

Tvrdíte, že vaše obrazy by mali v ľuďoch otvárať nejakú otázku. Akú otázku vo vás otvárajú práve obrazy, ktoré ste namaľovali v spolupráci s Philip Morris?

Príbeh obrazov je komunikáciou nejakej príjemnej emócie, ale na druhej strane sú obrazy veľmi čisté, čo symbolizuje bezdymovú víziu.. Na jednej strane vyzerajú čisto až sterilne a na druhej strane z nich ide emócia v rámci teploty farieb, výberu farieb a týchto parametrov. Baví ma na tom, ten rozpor, na jednej strane je to čisté a na druhej strane z toho ide teplo a emócia. Sú tam fragmenty prírody, mesta. Každé z týchto diel je na jednej strane artefakt, ktorý aj po evente bude dielom a na druhej strane počas eventu a spolupráce ide o multižánrovú spoluprácu, ktorá ma, úprimne, zaujala a je to pre mňa krok vpred. Obrazom sme dali divadelnú hodnotu a iné vnímanie ako len na pozeranie a rozmýšľanie. Ich úlohou je komunikovať postoj a musí sa na ne dobre pozerať. Osobne mám rád obrazy, na ktoré sa človek chce pozerať a ktoré mu otvoria otázky v sebe samom, sú na zamyslenie. Snažím sa obrazy komponovať nielen ako pekné obrázky, ale aby človeka zasiahli a v ľuďoch vzbudili otázky. Aj napriek tomu, že ide o vizuál mali by vzbudiť intelektuálnu činnosť.

Ako sa Vám podarilo robiť výstavy v zahraničí?

Už počas školy sme robili výstavy v zahraničí, ktoré boli pod záštitou profesora. Všetko sa začalo tým, že ma vybrali do výberu na prezentáciu mladého slovenského umenia na bienále v Moskve a o niekoľko rokov ma oslovili na sólo výstavu a odvtedy sa to nejako začalo hýbať. Rezidencie mám rád práve kvôli stretnutiam sa s novými ľuďmi, umelcami, galeristami a aj keď z toho vo finálne nemusí byť žiadna výstava, získam aspoň úplne nový pohľad na vec z iného prostredia a dostávam spätnú väzbu. Na Slovensku sa to všetko komunikuje veľmi diskrétne a napríklad v Nemecku, Anglicku alebo Francúzsku úplne priamo povedia silné a slabé stránky môjho obrazu. A keď človek nie je zvyknutý prijať nejakú kritiku, tak má problém. Keď raz človek vstúpi na profesionálnu pôdu nemôže sa báť kritiky.

Vždy ste chceli maľovať? Vždy ste vedeli, že toto chcete robiť?

Bol som na 8- ročnom gymnáziu, ktoré mi dalo dobrý všeobecný prehľad a štruktúru rozmýšľania, ktorú by som možno na nejakej strednej umeleckej škole nemal. Môj strýko bol sochár, a teda ateliérové prostredie som poznal. Na strednej som dokonca robil grafity, a teda prvé prijímacie skúšky som robil na grafický dizajn, čo som vnímal viac rozumom ako srdcom. Teraz sa už bytostne cítim ako maliar, lebo viem, že ma to baví a že sa mi v tom darí. Sedem rokov žijem v loftoch a išiel som do toho na úkor svojho životného štandardu, lebo som o tom rozhodnutý. V Londýne alebo New Yorku musí mať človek častokrát aj dve práce, aby vôbec prežil. Na Slovensku to tak, našťastie, nie je.  Som veľmi šťastný, že sa môžem naplno venovať len jednej práci a nemám aj druhú, kam musím chodiť len preto, aby som si zarobil nejaké peniaze navyše.

Multižánrová spolupráca maliara Petra Cvika pre Philip Morris Slovakia a novinku IQOS 3 DUO je vystavaná na príbehu so syntetickým spojením vizuálov a „Simply Amazing“ momentov. 
Petra Cvika pri tvorbe inšpirovala bezdymová vízia značky, progresívny prístup a technológia zahrievania tabaku. Jedinečnou spoluprácou je aj obraz Petra Cvika, „oživený“ prostredníctvom rozšírenej reality ARnie, ktorý sa symbolicky spája s benefitmi bezdymovej spoločnosti.

Simply amazing reality obraz s tanečným vystúpením

Obraz “Simply amazing reality” vypovedá o duálnom spojení grafiky a maľby. Peter Cvik pri tvorbe demonštruje duálnosť - práce s počítačom vs. fyzická tvorba človeka a vytvára tak novú realitu. Obraz rovnako ako novinka prináša nový pohľad na lepší život, pretože úplný prechod na ňu predstavuje menšie riziko pre zdravie dospelého fajčiara ako pokračovanie vo fajčení. To samozrejme neznamená, že IQOS je bez rizika. Ide o pozitívny výhľad do budúcnosti s fragmentami prírody a mesta, ktorý podnecuje práve výber farieb a odtieňov novej limitovanej edície produktov – copper (medená). Pri príležitosti uvedenia novinky a zároveň demonštrovania „Simply amazing reality“ bol obraz vytvorený tak, aby mohol byť „oživený“ skutočným tanečníkom a dynamikou pohybu.

“LOVE IS IN THE AIR” obraz s rozšírenou realitou

Obraz Petra Cvika s názvom „LOVE IS IN THE AIR“ je jedinečný spojením nových technologických možností a maľby. Prostredníctvom aplikácie na rozšírenú realitu – ARnie tento obraz ožíva a svojim efektom divákom predstavuje benefity života v spoločnosti bez dymu a popola.

Svetelná inštalácia URBAN CONNECTION

Svetelná inštalácia Petra Cvika “Urban connection” navádza príjemnú atmosféru mesta inovatívnou technológiou v rámci výtvarnej práce a zároveň hry s prostredím a svetlom. Umelecká inštalácia vyrobená špeciálne pre Philip Morris predstavuje symbol harmonickejšieho mestského života, v ktorom vďaka progresívnemu prístupu a technológii zahrievania tabaku, nie je dym a popol.

- - Inzercia - -