Dnes je utorok, 28.jún 2022, meniny má: Beáta
Čas čítania
1 minute
Zatiaľ prečítané

Ženské veci v službách zdravia – menštruačná fáza

máj 24, 2022 - 14:00
Menštruácia. Koľké sa pri pohľade do kalendára majú chuť rozplakať, keď sa blíži. Musí to byť skutočne tak? Poradkyňa zdravia Veronika Kamenická ženy učí, ako využívať cyklus vo svoj prospech. To, čo nám príroda nadelila do vienka dáva zmysel, rytmus ženského tela stačí pochopiť a zžiť sa s ním.
Foto: 
Simon Carr

Fázy

„Počas obdobia približne jedného mesiaca (každá žena má inú dĺžku cyklu) hladina našich hormónov prirodzene striedavo klesá a rastie. To má za následok odlišnú energiu aj potreby nášho tela. Na základe toho rozlišujeme 4 fázy, ktoré pripomínajú 4 ročné obdobia - menštruačná fáza (zima), folikulárna fáza (jar), ovulačná fáza (leto) a luteálna fáza (jeseň),“ vysvetlila nám Veronika. Začnite starým dobrým menštruačným kalendárom. Zapisujte si svoje dni, aby ste sa dozvedeli viac o pocitoch náladách a zmenách v súvislosti s fázou, v ktorej sa práve nachádzate. Veronika Kamenická zároveň ženám prízvukuje: „Pracujte so svojim telom, nie proti nemu.“ Dnes sa zameriame na menštruačnú fázu a v priebehu týždňa si s poradkyňou zdravia Veronikou priblížime aj tie ostatné.

Menštruačná fáza (1. - 5. deň)

Čo sa deje vo vašom tele: prvý deň menštruácie znamená začiatok nového cyklu. Počas tejto fázy sú hormóny na najnižšom bode. Dochádza k odlúčeniu tkaniva výstelky maternice, keďže nenastalo uhniezdenie oplodneného vajíčka. Tkanivo sa vyplavuje z tela von spolu s krvou. Vaša energia: introspektívna, intuitívna, pokojná, tichá.

Zameranie na životný štýl: medzi pravou a ľavou hemisférou vášho mozgu je o 25 % viac aktivity, čo má za následok zvýšenú intuíciu. Využite to na zamyslenie sa nad uplynulým mesiacom a v prípade potreby upravte svoje smerovanie. Zapisovanie do denníka je skvelou pomôckou.

Zameranie na jedlo: krvácanie je náročný proces, pri ktorom telo stráca veľa látok a minerálov, preto sa sústreďte na ich doplnenie. Potrebné minerály ako zinok a železo nájdete v rybách, morských plodoch, riasach, tmavej fazuli či mäse (kvalitné hovädzie). Počas tejto fázy doprajte telu výživné a hlavne teplé jedlá.  Polievky a bohaté vývary sú pre túto fázu ako stvorené.
Nákupný zoznam – cvikla, kel, huby, čučoriedky, kakao, vajíčka, miso.

Zameranie na cvičenie: odpočinok a regenerácia sú dôležitou súčasťou vašej cvičebnej rutiny a teraz je čas spomaliť. Vychutnajte si mierny strečing, jin či regeneračnú jogu alebo prechádzku v prírode. Oddýchnite si.

- - Inzercia - -